Передачі українською мовою виходять у середу з 08:00 до 09:00
Image and video hosting by TinyPic

L'UCRAINA E' AI CONFINI СON L'UNIONE EUROPEA E NON AI CONFINI CON L'EUROPA! 
УКРАЇНА - ЦЕ ЄВРОПА І МЕЖУЄ З ЄС, А НЕ ЗНАХОДИТЬСЯ НА МЕЖІ З ЄВРОПОЮ!










Середа, 18.10.2017, 13:11









Середа, 18.10.2017, 13:11

ЄВРОІНТЕГРАЦІЯ
НАВІГАЦІЯ
TICKET online
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
FRIENDS&PARTNERS
СТАТИСТИКА
UniCredit інформує
СОЦІАЛЬНА РЕКЛАМА
ТРУДОВА МІГРАЦІЯ
НАША КНОПКА

АКТУАЛЬНІ ВІДЕО
Вхід

Головна » 2013 » Жовтень » 12 » Вища Рада Юстиції у країнах ЄС та в Україні Януковича
11:21
Вища Рада Юстиції у країнах ЄС та в Україні Януковича


Фото сайту: wikimapia.org

Вища Рада Юстиції (ВРЮ) у країнах ЄС

ВРЮ у країнах ЄС є органом конституційного значення і це є зазначено в їх Конституціях. В Італії вона називається CSM (Consiglio Superiore della Magistratura). Це незалежний орган самоврядування суддів цивільного і кримінального права та прокурорів, а також це «орган конституційного значення» - рішення Конституційного Суду Італії (див. Конституція Італії ст. 104, 105, 106 і 107). Її завданням є забезпечення власної самостійності та незалежності, як судової влади, від інших державних органів влади, зокрема, від виконавчої влади. Впродовж багатьох років ця доктрина в багатьох країнах ЄС перебувала у розколі, оскільки найпроблематичнішим питанням для багатьох країн ЄС було питання визначення конкретних функцій ВРЮ.


Оскільки здійснення тих чи інших повноважень і функцій ВРЮ колись не було прямо зазначено в Конституціях багатьох країн ЄС, то саме це у сфері відносин ВРЮ з іншими органами державної влади створювало неабияку напругу і неодноразово ставало причиною "ворожнечі” з секторами політичного світу. Тому, щоб покласти край цій непотрібній напрузі, парламент Італії та інших країн ЄС прийняли рішення внести зміни в Конституцію з зазначенням, що саме «ВРЮ є тим органом, який представляє функції судової влади у відносинах зі всіма іншими органами державної влади, а також, що ВРЮ може вносити поправки щодо проектів законів, які стосуються організації правосуддя, а також висловлювати свою думку з будь-якого питання, що може впливати на роботу правосуддя» (див. ст. 10 Закону Італії195 від 24 березня 1958 року). Після цього напруженість зникла сама по собі як і зникли втручання політики у діяльність ВРЮ. Цей статус ВРЮ, який пізніше був внесений і у Конституцію після останньої реформи, остаточно захистив незалежність і самостійність судової влади, а також її право аплікувати до себе нормативні акти, що стосуються її діяльності. Від тоді жоден уряд чи президент держави більше не взмозі втручатися в правосуддя і не мають жодних важелів для чинення на неї свого тиску. Пізніше, вже перед внесенням статусу ВРЮ у Конституцію, парламентські комітети з питань конституційної реформи Франції, Португалії, Іспанії та Італії (останньої за часів керівництва Массіма Д'алеми – XIII скликання), робили спроби обмежити діяльність ВРЮ у наступний спосіб: розділити ВРЮ на дві різні секції — одну виключно для суддів, а іншу для прокурорів. Проте ця спроба не вдалася і ВРЮ цих країн, після внесення змін у Конституцію отримало абсолютну незалежність.

Ст. 110 Конституції Італії сьогодні надає міністру юстиції завдання нагляду за «організацією та функціонуванням ВРЮ та питаннями, що є пов'язані з юстицією, не порушуючи, однак, в жоден спосіб, повноважень ВРЮ. Окрім цього пункт 2 статті 101 Констиуції Італії гарантує ВРЮ повну самостійність і незалежність суддів і забороняє їм обіймати одночасно державні посади у інших органах державної влади, а також зазначує, що вони «підпорядковуються лише закону». Тому орган, який гарантує судовій владі повну незалежність і суверенність від інших органів влади та президента і який представляє інтереси правосуддя є саме ВРЮ, який несе відповідальність за самоврядування суддів цивільного і кримінального права та прокурорів. До компетенцій ВРЮ відноситься:

  • прийом на роботу суддів (з-за наступних умов):

а) необхіднiсть в нових суддях;

b) успішного проходження адвокатом-кандидатом на суддю спеціального державного конкурсу (іспитів), що є передбачено для прийняття осіб на державну роботу;

с) мінімальний вік кандидата 45 років;

d) 20 років адвокатського стажу.

  • призначення суддів та прокурорів у суди та прокуратури і їх переведення у інші суди/прокуратури;

  • кар'єрна промоція суддів та прокурорів (просування по службі);

  • дисциплінарні заходи по відношенню до суддів цивільного та кримінального права а також прокурорів;

  • призначення на посаду суддів Верховного та Конституційного суду, а також призначення Генерального прокурора до Верховного (Касаційного) Суду;

  • призначення на посаду і звільнення з посади почесних суддів та прокурорів.

  • виділення субсидій для суддів та прокурорів та членів їх сімей;

Що стосується суддів адміністративних, рахункових та військових судів, то вони мають свій власний керівний орган і не підпорядковуються ВРЮ.

В Італії суддя, який отримав від ВРЮ адміністративне провадження, має право його оскаржити в:

першій інстрнції - окружний адміністративний суд регіону Лаціо, що знаходиться у м. Римі;

друга інстанція — оскаржити рішення суду першої інстанції у Державній Раді (Consiglio di Stato).

Що стосується дисциплінарних санкцій по відношенню до суддів з боку ВРЮ, то в цьому випадку провадження є структуроване як цивільний процес і судді можуть його оскаржити лише у Верховному (Касаційному) Суді.

Склад ВРЮ Італії

Почесним головою вищої ради юстиції Італії є президент Республіки. Натомість головуючими на рівних правах ВРЮ є Перший Президент ВРЮ та Генеральний прокурор Верховного (Касаційного) Суду Італії.

Інші члени ради адміністрації ВРЮ обираються 2/3 з членів, які є ординарними суддями, що належать до різних сфер судової системи (держслужбовці) та 1/3 парламентом на спільному засіданні з професорами факультетів юриспруденції держуніверситетів та адвокатами, які здійснюють свою адвокатську діяльність не менше ніж п'ятнадцяти років (цивільні особи).

Що стосується головування глави держави у ВРЮ, то воно є лише почесним, а отже формальним і символічним. Його присутність у ВРЮ - це формальний вияв поваги до глави держави. Окрім глави держави головуючими ВРЮ є також Перший Президент ВРЮ та Генеральний прокурор Верховного (Касаційного) Суду Італії. Що стосується віце-президента ВРЮ Італії чи інших країн ЄС, то його обирається фактично з числа мирян (професори права та адвокати з 15-ти річним адвокатським стажем). Саме віце-президент ВРЮ виконує всі завдання, що є пов'язані з головуванням у ВРЮ.

Варто зауважити, що Конституції країн ЄС не вказують прямо скільки має бути компонентів ВРЮ, а просто визначають відсоток її компонентів. В даний час у багатьох країнах ЄС членами ВРЮ є 16 суддів: 2 суддів Верховного (Касаційного) Суду, 4 ординарних суддів: 2 суддів цивільного права і 2 суддів криінального права апеляційних судів, 11 суддів зі судів першої інстанції та 8 мирян: 4 професори права з держуніверситетів і 4 адвокати з 15-ти річним стажем праці.

Отже загальне число членів ВРЮ складається з 25 членів, без можливості негайного переобрання, а статус радника у ВРЮ є несумісним зі статусом парламентаря чи члена облради або райради/сільради. ВРЮ обирає свого голову з числа членів, які до нього належать. Обрані члени ВРЮ виконують свої обов'язки протягом чотирьох років, а після закінчення мандату не можуть бути переобраними.

Як вже попередньо було сказано, діяльність та виборчі процедури ВРЮ Італії регулюються Законом Італії № 195 від 24 березня 1958 року у який неодноразово було внесено поправки. Останні поправки до Закону Італії про «Вищу Раду Юстиції» Італії від 1958 року були внесені Законом Італії № 44 дня 28 місяця березня 2002 року і стосуються виключно складу ВРЮ і її виборчих процедур.

ВРЮ не має жодних політичних функцій і тому абсолютно не відіграє ніякої політичної ролі. Це слід зрозуміти деяким особам в Україні. Дійсно, ВРЮ не зацікавлена в політиці і не переслідує політичні цілі. За Конституцією вона має виключно керівні функції судової влади, якою вона користується сповна, щоб захистити свою самостійність і незалежність.

Що стосується критики по відношенню до права ВРЮ висловлювати свою думку на законодавчі роботи парламенту, то слід зазначити, що Закон Італії про створення ВРЮ № 195 від 24 березня 1958 року прямо передбачає, що ВРЮ дає поради міністру юстиції щодо проектів законів, які стосуються судової системи, правосуддя і будь-якого питання, що стосується таких питань. І це є слушним завдання ВРЮ, оскільки вона мусить давати поради міністру юстиції, щоб той у своїх виступах в парламенті, або при поданні законопроектів притримувався засад, які не ущемлюють правосуддя і не роблять його через персональні закони залежним від похотей і вимог можновладців.

ВРЮ в Україні Януковича

В Україні експерти вже неодноразово пропонували Віктору Януковичу вдосконалити судову реформу і мають намір допомогти адміністрації президента продовжити реформу судової системи. Проте слухати їх ніхто не поспішає. Конституційний законопроект глави держави передбачає його монополію щодо призначення суддів, а це ставить під загрозу незалежність самої судової системи.

Нещодавно у Києві пройшла міжнародна конференція «Українське правосуддя - вимірювання в контексті європейських стандартів». Головною темою дискусії став законопроект президента Януковича про зміни до розділу Конституції «Правосуддя», який, за словами голови комітету з питань правової політики Валерія Писаренка (Партія регіонів), Рада має намір прийняти в першому читанні до кінця місяця жовтня. Документ передбачає передачу президенту права призначати суддів і скасування випробувального терміну для судді. Крім того, змінюється принцип формування Вищої Ради Юстиції України.

"Сам Віктор Янукович стверджує, що він буде не призначати суддів, а тільки затверджувати їх кандидатури, які йому представлятиме ВРЮ. Але насправді призначати суддів буде саме Янукович. Вчитайтеся в законопроект - "диявол у деталях", - заявив голова фракції "Батьківщина" Арсеній Яценюк, зазначивши, що ініціатива ставить під загрозу незалежність судової системи, оскільки президент отримає монополію на призначення суддів.

Присутні члени Конституційної асамблеї (КА) також були незадоволені документом, оскільки зміни до Конституції готувалися без її участі. "Конституційна асамблея цей законопроект не розробляла, вона просто була використана в адміністрації як презентабельна ширма”, - заявив член КА, науковий консультант Центру ім. Разумкова Микола Мельник і додав: "тепер президент призначатиме всіх суддів, навіть суддів Верховного суду, в повноваження якого входить розгляд імпічменту глави держави. Я переконаний - краще залишити Конституцію в тому вигляді , в якому вона є, ніж вводити таку систему".

Член КА, глава правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко підтримав колегу, зазначивши ще одну загрозу незалежності судової системи - упередженість органів суддівського самоврядування. "З одного боку, в законопроекті враховані всі рекомендації європейських інституцій щодо формування ВРЮ, а з іншого боку - принцип формування ВРЮ на 100 % забезпечує його упередженість. Є велика різниця між суддівським самоврядуванням в ЄС і в Україні - там існують не лише професійні судді, але й довіра до них величезна, а у нас немає ні одного ні другого”, - заявив експерт.

"Формальне виконання вимог ЄС насправді закріплює тотальний контроль адміністрації президента над формуванням ВРЮ, тому що з'їзди суддів покірливо голосують за людину, запропонованого зверху. Необхідно повністю оновити суддівський персонал. Це, по-перше, правова люстрація на підставі більше тисячі рішень Європейського суду з прав людини, по-друге, виключно тестова система перевірки знань суддів із застосуванням детектора брехні”, - заявив екс-міністр МВС Юрій Луценко.

Щож, коли демократія обмежується лише краснослів'ям та міжнародними конференціями, то навряд чи матиме вона ефект для змін в країні. Зрозуміло всім, що істотні зміни в законопроект президента ніхто вносити не буде. Експерти все ж мають намір брати участь і в подальшій розробці проектів законів, які необхідно буде прийняти у зв'язку з набранням чинності нової редакції Конституції, але чи є сенс йти далі в такому напрямку?...

Переглядів: 284 | Додав: Правознавець
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Ми не співпрацюємо з українофобними, расистськими, порнографічними, піратськими та іншими аморальними сайтами. Відповідальність за достовірність фактів, цитат та інших відомостей, у тому числі і малюнків до статтей, у розділі новин, несуть автори публікацій, що містять гіперпосилання на джерело. Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на Інформаційне агентство УНІАН, суворо забороняється. При передруку наших матеріалів посилання (для Інтернету - гіперпосилання) на italawguide.at.ua обов’язкове.
Всі права застережено © 2010-2017